„Creşterea” încasărilor la Vamă, sau trufia curcanilor şi… râsul curcilor


SVBrejnev nu mai e. Să nu plângă însă prea tare nostalgicii după timpurile zastoiului sovietic, pentru că alaltăieri Baliţchi de la Vamă i-a luat locul liderului sovietic. Da, autoritatea vamală fără autoritate din Columna 30, văzând că nimeni n-o laudă, a decis s-o facă ea însăşi, minunându-ne cu datele statistice ale încasărilor vamale vărsate în bugetul de stat în anul 2013. Să vezi şi să nu crezi! Ce nu face omu’ pentru a-şi păstra funcţia, ameninţată de ineficienţă crasă, nihilism şi amatorism.. Lipeşte cu muci o statistică şchioapă? Why not? Un fleac!

Cică plăţile vamale vărsate în buget au crescut în 2013 cu 90% comparativ cu… 2009 (!), constituind 6 miliarde 474 milioane lei.Când am văzut comunicatul Vămii am zis că dacă ultimii patru ani nu s-a reuşit, acum la sigur zburăm în Cosmos! Exact ca celebrul slogan din perioada istoriei URSS, pomenită mai sus: „Să ajungem şi să întrecem America”! Imediat după ce am aflat noutatea, cu inima care era gata să sară din piept (exact ca inimile americanilor după descălecarea lui Armstrong pe Lună) am pus mâna pe telefon şi l-am sunat pe tata, să văd dacă nu cumva i-au dublat pensia, corespunzător creşterii veniturilor vamale în buget. Am fost mirat să aud că nu. Apoi mi-am sunat un cumetru să văd dacă nu cumva fina a început să fie hrănita la grădiniţă cu porţie dublă ca şi consistenţă. Paradoxal, am avut parte de un răspuns la fel de negativ, tot dietă strictă avem în grădiniţe. Deci, UNDE sunt banii aduşi în surplus la buget, misterică Baliţchi? Cine îi ascunde?

Şi dacă Baliţchi şi pitpalacii lui niciodată nu răspund la asemenea întrebări, haideţi să descurcăm noi singuri iţele, nu prea încurcate, ale X-files-urilor moldoveneşti. Vă propun să mergem pe statistica.md, o pagină foarte bună pe care v-o recomand spre utilizare atunci când în MallDova 1+1 fac 3. Găsim repejor pe site-ul oficial al Biroului Naţional de Statistică informaţia numită Exporturile, importurile şi balanţa comercială – serie lunară (2005-2013) şi… începem să facem curcile să râdă: curcan

Primul râs de curcă vine atunci când sesizăm perioada de timp pe care a ales-o Serviciul Vamal pentru comparaţie, pentru a se lăuda cu o creştere cosmică a încasărilor în buget – primele 6 luni ale anului… 2009, care se cunoaşte bine că a fost un an de recesiune economică şi care a venit în Moldova cu o diminuare drastică a volumului importurilor, cu 44% comparativ cu anul 2008, respectiv cu diminuarea încasărilor vamale. Bună selectare de perioadă, care urmează să te ajute să te lauzi cu performanţe invizibile, nu?

A doua serie de hohote de curcă nu întârzie să apară atunci când vedem dinamica creşterii importurilor în perioada 2009 – 2013, care depăşeşte 60% şi care în mod firesc urmează să se reflecte într-o creştere proporţională a plăţilor vamale, care vin anume din importuri.

pate-curcanBieţii curcani! Sărmanele curci! Dacă mai deducem din „creşterea” rămasă, de 30% pentru 4 ani (!!!), majorarea esenţială şi permanentă (pe alocuri chiar dublarea) după 2009 a accizelor la importul benzinei şi motorinei, taxelor vamale aplicate la importul altor tipuri de combustibil, autoturismelor, băuturilor alcoolice, ţigărilor şi altor tipuri de mărfuri de larg consum, importate frecvent, majorări care au adus şi ele creşteri din oficiu a plăţilor în buget, ajungem să… facem curcile să treacă de la simplu râs la… plâns de râs! Asta ca să nu mai amintim de majorarea TVA pentru produsele agricole şi eliminarea de la 1 ianuarie 2013 a facilităţilor la achitarea plăţilor vamale prevăzute la importul mărfurilor introduse în capitalul statutar al întreprinderilor.

Dacă mai luăm în consideraţie şi deprecierea leului moldovenesc, în care sunt calculate plăţile vamale, comparativ cu valutele de referinţă ale importurilor (în principal dolari americani şi euro) înţelegem şi noi dar şi curcile că aşa-numita „creştere” de fapt NU există. Putem chiar constata o descreştere a eficienţei fiscale a autorităţii vamale moldoveneşti. Dacă nu mă credeţi, vedeţi raportul dintre dinamica volumului importurilor şi respectiv al încasărilor administrate în buget de Vamă, în perioada precedentă anului 2009. Iar dacă mai amintim şi de inflaţia din perioada 2009-2013 începem să plângem şi noi, nu doar curcile…

Cam asta e magia cifrelor la brejneviştii moldoveni. Îmi pare rău dacă le-am stricat dansul ritualic unor curcani. Aşa e de când lumea. Curcanii de obicei nu fac ouă (decât de frică), oricât de îngâmfaţi n-ar fi. Curcile însă, după cum am văzut mai sus nu fac ouă, ci râd… în hohote, în timp ce noi aşteptăm cuminţi salariile şi pensiile de 500 euro, promise în electorală şi în loc de fileu cumpărăm smeriţi… câte un pate de curcan, made by ROGOB…

Ura, tovarăşi!

Etichete: , ,

10 răspunsuri to “„Creşterea” încasărilor la Vamă, sau trufia curcanilor şi… râsul curcilor”

  1. Natalia Says:

    Mai ai mult de ponegrit Vama.. mai uite ce scrie lumea care vad situatsia din afara

    http://chinezu.eu/2013/08/02/diferenta-punctuala-intre-vamesii-nostri-si-vamesii-moldoveni-studiu-de-caz-personal-albita/

    • balacci Says:

      Natalia, de când critica se numeşte ponegrit? :))) Am citit articolul înaintea ta, ba chiar i-am făcut şi share. Să alegem grâul de neghină. Sunt şi băieţi de treabă la Vamă, care însă sunt marginalizaţi de bandiţii care-i conduc! 🙂 Şi laudele din articol se referă la Poliţia de frontieră în principal, nu la Vamă! 😉

      • Natalia Says:

        Din articolele dumitale se creaza impresia ca ai o ciuda shi invidie fatsa de vama shi urmareshti sa te razbuni. Nu ai scris macar o data ceva pozitiv despre aceasta institutsie. Vezi rele in guvernul curent chiar shi acolo unde nu sunt. De ex. in articolul unde vorbeshti despre deschiderea ambasadei in Qatar.. La moment, nu locuiesc in Moldova, shi in strainatate toata lumea considera Qatar (Doha) sa fie urmatorul Dubai, un business centru al lumii.. Americanii cu turma ishi lasa casele shi confortul din America shi iau contracte pentru 3 ani in Qatar pentru ca se plateshte extrem de bine… eu sa am oferta, m-ash duce intro rasuflare ca sa imi asigur o batrinetse confortabila, pe cind dumneata ai vazut acest eveniment doar in negru.. Apreciez obiectivitatea.. dar din momentul cind scrii doar negativ shi sarcastic itsi pierzi credibilitatea.. blogul devenind un instrument de razbunare…

      • balacci Says:

        Dacă ai comentat la un articol păe blog înseamnă totuşi că a meritat articolul, nu?! 😉

      • Natalia Says:

        Nu, nu a meritat. Am citit articolul printre rinduri shi te cunosc din vilvota care se face in jurul numelui dumitale in media. Cind am citit articolul de pe blogul care l-am citat, am facut un search in internet cu scopul de a comenta shi de a posta acel articol ca un contra argument la praful ce il faci. Pentru mine nu conta la care articol despre vama sa comentez.. asha ca am comentat la cel mai recent..

      • balacci Says:

        Da eu am impresia că tu ţii cu… URSU! 😀

  2. Natalia Says:

    Eu tsin cu obiectivitatea, de aia nu sunt in Moldova. Iar dumneata tsii cu vulpea.. care este mult mai vicleana, fatsarnica shi face mai multe magarii.. Apropo din stilul articolele dumitale nu aratatsi multa cultura. In primul rind nu v-am permis sa v-a adresatsi la „tu”

    • balacci Says:

      Ei iată, îmi arătaţi la obraz la capitolul educaţie şi cultură, iar totodată „tsineţi”… O persoană educată nu şi-ar permite să schimonosească în halul ăsta limba română… 😉

      • Natalia Says:

        Dupa cum am mai mentsionat locuiesc peste hotare shi nu dispun de tastatura romana. Oricum nu cred ca suntetsi deschis la feedback sau sa avetsi vreo dorintsa sa va imbunatatsitsi stilul shi sa devenitsi mai obiectiv. Este o cauza pierduta.. nu o sa mai raspund nici la un comentariu shi nu o sa citesc o alta fraza scrisa de dumneata.

      • balacci Says:

        Natalia, dacă eram aşa închis, cum ziceţi Dvs., Vă moderam comentariile, nu? 🙂 Dacă nu aveţi tastieră în română puteţi scri „si”, nu e musai să scriţi „shi”… 😉

Lasă un răspuns

