Despre shopping online şi ţara cu nume de mall, Dova


MYO_nascut in malldova1Una din cele mai de perspectivă direcţii de dezvoltare a comerţului în sec. XXI este shoppingul online. Pe valul dezvoltării vertiginoase a Internetului, acesta îşi face tot mai mult loc nu doar pe pieţele din Occident, dar şi în CSI. Proiectele de vânzări online de mărfuri pun probleme serioase organelor vamale din Ucraina şi Rusia în contextul cantităţii enorme de mărfuri tranzacţionate online. Şi doar pe malurile Bâcului un asemenea proiect este o adevărată provocare, ceva la limita unei mission impossible.

Cristina şi Dionisie Lupanciuc, doi prieteni ai mei, tineri şi neliniştiţi au decis să lanseze un asemenea proiect şi în Moldova. Au lansat portalul de shopping online de tricouri personalizate MYO.md.

Imediat ce s-au lansat, i-am tot bătut la cap că vreau un tricou personalizat. Oferta şi ideea lor mi-a căzut tronc la inimă (vedeţi-o mai sus), combinând un refren al Carla’s Dreams (băieţii fiind parteneri oficiali ai MYO.md) cu o poreclă pe care o atribui des pe blogul meu colţului de ţară în care tăim. Respectiv, dacă tot ne-am întâlnit să-mi ridic tricoul cu inscripţia personalizată „născut în malldova”, am profitat de ocazia de a vorbi cu fondatorii portalului, la un pahar de vin bun, despre provocările businessului de vânzări online în… ţara cu denumire de mall. logo_Myo

Fără pic de exagerare sau linguşire trebuie să remarc că este primul proiect de shopping online în Moldova, sută la sută loial unei concurenţe libere, drepturilor de proprietate intelectuală, dar şi legislaţiei acestei ţări. Sună ambiţios. De aici şi problemele pe care le întâmpină promotorii proiectului.

Primul şi cel mai greu pietroi de la gâtul shoppingului online în Moldova pare a fi neperformanţa sistemului bancar. Am reţinut o frază exclamată de Dionisie: „Urăsc sistemul bancar moldovenesc!”. Dacă spre exemplu în România încheierea unui contract cu privire la încasarea plăţilor în format electronic durează nu mai mult de 5 minute, în Moldova mergi la bancă mai dihai ca la Fisc. E musai să completezi o duzină de cereri, schiţe de business plan, etc, birocraţie care este soră cu tărăgănarea afacerii, pierdere de timp şi de bani. Asta ca să nu mai menţionăm că NICI O BANCĂ din Moldova nu are contract de colaborare cu Pay Pal, sistemul internaţional de plăţi online!!!

E firesc că explicaţia frânării dezvoltării sistemului bancar trebuie s-o căutăm undeva prin zona intereselor ascunse ale barosanilor importului de îmbrăcăminte (pe alocuri aceeaşi contrabandişti), shoppingul online fiind o ameninţare directă pentru businessul lor. Nici Guvernul în general, nici Ministerul Economiei, în care mişună tot felul de proiecte de modernizare finanţate din UE nu mişcă nici un deget pentru a crea condiţii pentru dinamizarea comerţului online pe malurile Bâcului.

E chiar greu de înţeles dezinteresul total al statului în a promova businessul online, or spre exemplu pentru Fisc e mult mai lesne să verifice o tranzacţie online, decât să cutreiere Elat-ul, Atrium-ul sau Everest-ul (ca să nu mai vorbim de talciocuri) pentru a verifica dacă vânzătorii eliberează sau nu bonuri fiscale. Sau pentru Fisc e mai ok situaţia în care moldovenii cumpără mărfuri de la magazinele online din afară, bugetul de stat moldovenesc ratând orice impozitare a acestor tranzacţii, spre deosebire de statele de export???

Şi cum naiba să încadrezi în peisajul shoppingului online, care este caracterizat prin viteza mare de perfectare a tranzacţiei şi livrare a mărfurilor Î.S. „Poşta Moldovei”, care are nevoie de o săptămână pentru a livra un colet de la Chişinău la Bucureşti, ca să nu mai vorbim de destinaţii mai îndepărtate?!

Am rămas stupefiat să aflu şi de deficitul de materii prime pe piaţa internă. Ne tot lăudăm cu o industrie performantă de prelucrare a textilelor. Fabricile noastre procesează pe contracte in lohn îmbrăcăminte pentru Dolce & Gabbana şi Gucci, iar băieţii noştri găsesc calitate bună şi preţ pe măsură pentru materiile prime nu mai aproape decât în… Franţa, Germania sau Bangladesh. Simptomatic pentru perspectivele economiei moldoveneşti…

Deloc mai puţin dureros pentru afacerea loială a băieţilor este modul în care înţeleg moldovenii a concura pe piaţă. Fără a da exemple concrete, constatăm că şi pe tărâmul shoppingului online, ca şi pe alte pieţe sunt la ele acasă concurenţa neloială, pirateria şi profanarea drepturilor de proprietate intelectuală.

Sunt doar cele mai mari probleme pe care le-am reţinut din discuţia cu Cristina şi Dionisie, listă care ne face să-i privim pe autorii proiectului cu admiraţie şi totodată cu încrederea că dacă rezistă pe piaţa malldovenească în aceste condiţii, afacerea lor nu are cum să nu reuşească. Aici sau mult mai probabil… undeva în afară, unde îşi vor salva proiectul. Până una-alta le ţin pumnii şi le urez forţă şi curaj, de care la sigur au nevoie.

P.S. Mulţumesc încă o dată pentru tricou! Şi aşteptăm lansarea oficială a proiectului! 😉

Anunțuri

Etichete: , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: