Divide et impera, sau Moldova în COMĂ


extremism_fotoTimp de o lună, cu străduinţele oligarhului (off)Shor am fost cercetat de Procuratura Generală şi MAI în privinţa unor pretinse elemente de extremism, manifestate prin libera exprimare pe o reţea de socializare, cu referire la mahinaţiile bancare ale individului vizat. Ei bine, nu există dulce fără acru, cum nici rău fără bine. Cu această ocazie am făcut o analiză, cum stau lucrurile în Republica Moldova cu extremismul, organizaţiile extremiste şi difuzarea materialelor extremiste în public, inclusiv prin reţelele de telecomunicaţii, fenomen care cu adevărat persistă la Chişinău. Şi pe plan regional terminul „extremism” a devenit unul de actualitate, abundând pe agenda evenimentelor din Ucraina, unde iată că Mişcarea politică Pravyi Sektor, după ce a stat la baza Euromaidanului, acum este pe cale de a compromite guvernarea pro-europeană de la Kiev, în timp ce după anexarea Crimeei Moscova orchestrează apeluri la separatism şi ură interetnică şi în alte regiuni ucrainene. Vă propun să vedem împreună ce avem şi ce n-avem la nivel de riscuri şi respectiv reglementări la Chişinău, în comparaţie cu exemplul din România, implicit UE.

Procuratura_Balacci_1Deci, ceea ce putem chiar din start releva e că în 2003 majoritatea parlamentară comunistă a adoptat o lege, care în coroborare cu Codul Penal este principalul act legislativ care asigură contracararea activităţilor extremiste: Legea nr.54 din 21.02.2003 privind contracararea activităţii extremiste.

E curios însă că analiza practicii de implementare a legii respective denotă că pe parcursul a 10 ani legea menţionată nu a fost pusă în practică nici de PCRM până în 2009, nici de AIE şi nici CPE, până în prezent!!!

De ce? Răspunsul este la suprafaţă. Atât PCRM şi foştii săi sateliţi de la guvernare, cât şi guvernarea de după 2009 îşi întreţin o serie de ONG-uri satelite, liderii radicali ai cărora servesc mai mult sau mai puţin direct partidele de la putere. Sateliţii radicali apar şi îşi fac treaba de obicei atunci când este nevoie de a distrage atenţia de la situaţia socio-economică gravă, latentă în Moldova. Divide et impera! Tot felul de subiecte care dezbină, înrăieşte şi polarizează societatea sunt ideale atunci când e nevoie ca moldovenii să uite de foame şi sărăcie, sau de hoţiile celor de la guvernare, voalând o bancă falimentată, o alta furată, sau un aeroport concesionat. Nu ştiu însă dacă se gândesc guvernanţii şi la riscurile inerente acestor jocuri periculoase, cu propriul popor şi propria ţară. Oare nu-i frig pe demnitarii de la Chişinău insignele cu tricolor din piept?

Normativele şi practica UE în domeniu şi în mod special cea a României este perfect aplicabilă situaţiei din Moldova, or şi peste Prut avem un stat polietnic, cu o etnie clar majoritară. Pentru reglementarea prevenirii şi combaterii incitării la ură naţională, rasială sau religioasă, la discriminare şi la săvârşirea de infracţiuni contra păcii şi omenirii, a fost aprobat un act normativ, Ordonanţa de urgenţă nr. 31 din 13.03.2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii, care prevede sancţiuni penale pentru următoarele fapte:

Constituirea unei organizaţii cu caracter fascist, rasist sau xenofob” sau „răspândirea, vânzarea sau confecţionarea de simboluri fasciste, rasiste ori xenofobe etc.” – se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani;

Promovarea ideologiei fasciste, rasiste ori xenofobe, prin propagandă, săvârşită prin orice mijloace, în public”- se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.

La nivel de convenţii europene se incriminează „distribuirea sau alte forme de punere la dispoziţia publicului, prin intermediul unui sistem informatic, a materialelor rasiste şi xenofobe” – art. 3 din Protocolul adiţional la Convenţia Consiliului Europei privind criminalitatea informatică, referitor la incriminarea actelor de natură rasistă şi xenofobă săvârşite prin intermediul sistemelor informatice.

Şi în Moldova Legea nr.54 la art.art. 6 şi 7 prevede că în cazul în care un mijloc de informare în masă sau o asociaţie obştească difuzează materiale cu caracter extremist, ori în activitatea acestora se depistează fapte ce denotă extremism, organele de stat abilitate să intervină sunt Procurorul General sau procurorii subordonaţi acestuia şi Ministerul Justiţiei. exrtemism_Kazaci

Art. 9 al legii prescrie constatarea caracterului extremist al materialului informaţional instanţelor de judecată, în temeiul sesizării procurorului. Copia de pe hotărârea instanţei de judecată rămasă definitivă privind declararea materialului informaţional ca având caracter extremist se expediază Ministerului Justiţiei, care prin ordin include materialul indicat în hotărîrea instanţei de judecată în Registrul materialelor cu caracter extremist.

Şi acum ATENŢIE! După studierea paginii web a Ministerului Justiţiei am constatat că în perioada 2003 – 2012 de către Ministerul Justiţiei şi Procuratura Generală nu a fost iniţiată nicio procedură de recunoaştere a materialelor informative ca fiind extremiste! Registrul materialelor cu caracter extremist nu conţine nici un material!!! Oare de ce? Oare într-o ţară care după 5 ani nu s-a clarificat ce s-a întâmplat la 7 aprilie 2009, în care au loc permanente bătălii geopolitice, în care mişună agenturi străine şi în care există cel puţin o entitate cu aspiraţii separatiste, nu există activităţi calificabile drept extremiste??? Greu de crezut. Imposibil chiar!

extremism_7 aprilieTot în această perioada MinJust-ul şi Procuratura nu au iniţiat nicio procedură pentru încetarea sau suspendarea activităţii unei asociaţii obşteşti ori a unei alte organizaţii în activitatea căreia au fost depistate fapte ce denotă extremism. Şi asta în timp ce pe teritoriul Republicii Moldova activează structuri paramilitare ilegale de kazaci, un KGB separatist, aşa-numite ministere ale apărării şi de interne separatiste, centrele informativ-subversive „Mera”, „RISI”, „Politkontact”, care prin activităţile sale întreprind acţiuni orientate la:

– subminarea securităţii Republicii Moldova;

– uzurparea puterii de stat sau a calităţilor oficiale;

– crearea de formaţiuni armate ilegale;

– provocarea de ură naţională sau religioasă, precum şi de ură socială, legată de violenţă sau de chemări la violenţă;

– umilirea demnităţii naţionale, toate calificativele căzând sub incidenţa art. 1 din Legea privind contracararea activităţii extremiste. Şi asta este doar ceea ce se vede cu ochiul liber, fără aplicarea eforturilor structurilor de inteligenţă şi de misiuni speciale, întreţinute anume pentru asemenea scopuri din bugetul de stat!

În această situaţie mă simt în drept să întreb guvernanţii de la Chişinău: de ce autorităţile statului au găsit timp pentru a mă cerceta pe mine, exponent al societăţii civile implicat în activităţi anticorupţie şi antibirocraţie, pentru un banal citat plasat pe o reţea de socializare, atribuit unui personaj istoric, iar un şir de organizaţii paramilitare şi informativ-subversive care distrug ţara activează nestingherit în Moldova, fără careva consecinţe? extremism_Titushki

Conform logicii legislative, după ce este adoptat un act legal care prevede reglementări trebuie să fie adoptate şi acte care ar stabili sancţiuni pentru încălcarea acestor reglementari. La acest capitol art. 12. din Legea 54 a stabilit că „pentru desfăşurarea activităţii extremiste, cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini şi apatrizii poartă răspundere penală, administrativă ori civilă, în modul stabilit de legislaţie.” Şi aici vine paradoxul cel mare! La 11 ani de la adoptarea Legii 54, Parlamentul nostru aşa şi n-a reuşit să stabilească în Codul Penal nicio sancţiune pentru aşa fapte cum ar fi:

„Crearea, conducerea şi organizarea activităţii unei organizaţii extremiste sau participare la ea”;

„Difuzarea materialelor cu caracter extremist”;

„Propagarea ideologiei naziste, fasciste, rasiste ori xenofobe, răspîndirea simbolurilor acesteia”.

Art. 4 din Legea 54 prevede că „autorităţile publice centrale şi locale participă la contracararea activităţii extremiste în limitele competenţei lor”. Deci, în cele mai bune tradiţii ale legilor moldoveneşti, nu se specifică cine şi pentru ce răspunde, situaţie în care, ca de obicei, va răspunde nimeni şi niciodată! Nu e unica lege „moartă” în Moldova. De fapt, nici Moldova nu e prea vie. Coma profundă şi paralizia care afectează acest stat poate în orice moment să ne dea o linie neîntreruptă la aparate. După vizitele lui Şevciuk şi Formuzal la Moscova s-ar putea ca în scurt timp să vină şi momentul eutanasierii. Iar Chişinăul se complace pe câţiva kilometri patraţi în care mai deţine controlul, în legi frumoase (dar adormite), vorbe goale, statistici cu realizări şi grade de colonel şi general oferite în dar la aniversări. SOS! Moldova trebuie să intre urgent la reanimare! Sau… morgă.

Anunțuri

Etichete: , ,

Un răspuns to “Divide et impera, sau Moldova în COMĂ”

  1. Cine ATACĂ Moldova? | Veaceslav Balacci Says:

    […] la subiectul despre care am scris într-unul din articolele precedente. În perioada 2003 – 2014 de către Ministerul Justiţiei şi Procuratura Generală nu a fost […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: